DR Kontant2.jpg Fra DR.dk 15.03.2018

Unge med udviklingshæmning franarret tusindvis af kroner

DR’s Kontant kunne i går fortælle om, hvordan flere mennesker med udviklingshæmning er blevet franarret hundredtusindvis af kroner af skruppelløse svindlere.

En fik således lænset sin konto for 450.000 kroner på en weekend, uden at Danske Banks systemer registrerede noget unormalt.

En anden mistede 200.000 kroner, da hun blev narret til at udlevere en række personlige oplysninger, så svindleren kunne oprette et Dankort i hendes navn. Svindleren narrede hende desuden til at købe otte nye telefoner.

Gerningsmanden bag begge svindelnumre var angiveligt den samme. Han er i øjeblikket tiltalt for bedrageri af i alt 14 personer.

Til Kontant udtalte Danske Banks ansvarlige for bekæmpelse af snyd og svindel, Linus Fugl, sig om sagen med de 450.000 kroner:

”Det er en meget usædvanlig sag og en rigtig ulykkelig sag, og når jeg kigger tilbage, kan jeg se, at vores systemer ikke har været effektive nok til at fange den her svindel hurtigt nok.”

En 100 procents garanti for, at så noget ikke kan ske, er svær at give, men LEVs landsformand, Anni Sørensen, mener, at svindelsagerne er eksempler på, hvordan nogle mennesker med udviklingshæmning kan komme i klemme i digitaliseringen:

- Det er vigtigt, at banker og televirksomheder tager ansvar her. Både i forhold til etik i handlen, men også ved at kompensere borgerne, hvis misbrug sker. Banker og virksomheder har trods alt store gevinster ved digitaliseringen, og så må de også tage ansvar for dem, som kommer i klemme.

- Jeg synes, at det er meget ubehageligt og uforståeligt, at nogle svindlere skruppelløst går efter at bedrage nogle af de mest udsatte medborgere. Men det er desværre nok ikke til at undgå helt, så derfor er det vigtigt, at vi forsøger at forebygge denne type udnyttelse – for eksempel ved øget oplysning om risici og ved solid pædagogisk indsats. Alt sammen dog på en måde, så vi ikke skræmmer folk.

Familiekurser - efteråret 2018

Familiekurser - efteråret 2018