Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Digital optimisme – i det små

NYHED

Af Anni Sørensen, Levs landsformand

”Ingen skal stilles ringere eller blive mere afhængige af hjælp på grund af digitaliseringen!” Det har i mange år været Levs ’ledestjerne’ i arbejdet med digitalisering. Desværre har det været op ad bakke det meste af tiden, men nu lader det endelig til, at der begynder at ske noget – i hvert fald på enkelte områder.

Blandt andet har Social- og Ældreministeriet, Erhvervsministeriet og Finansministeriet nedsat en arbejdsgruppe, der skal sikre adgangen til kontanter for udsatte borgere, og her er Lev repræsenteret. Og så har Lev sammen med Ældre Sagen haft møde med social- og ældreminister, Astrid Krag, hvor vi opfordrede til, at ansvaret for at få løst problemerne for de ikke-digitale bliver placeret ét sted. For problemerne hænger sammen, selv om de spreder sig ud over mange ministeriers ressortområder.

Problemet med at få fat i kontanter er jo langt fra det eneste. Der er også problemer med at få lov til at betale sine regninger, med at køre med offentlig transport, med at bestille tid til en coronatest og mange andre ting, hvis man er ikke-digital.

Også som værge støder man på problemer, da langt fra alle løsninger er lavet til at kunne håndtere en værges digitale adgang. Det samme gælder, hvis man ikke er værge, men bare hjælpende pårørende eller personale.

Når arbejdsgruppen har fundet en løsning – midlertidig eller permanent – så vil Lev insistere på, at man kaster sig over det næste problem i rækken

Anni Sørensen, formand i Lev

Det offentlige er forpligtet til at stille alternativer til de digitale løsninger til rådighed, men desværre er langt fra alle disse løsninger lige gode. Og så er mange af disse alternativer jo afhængige af PostNords leverancer, så ofte må man væbne sig med tålmodighed.

Der skal simpelthen findes løsninger til alle – ligegyldigt hvilket støttebehov man har – og om man er digital. Kan man ikke det digitale, så skal man kompenseres for de manglende færdigheder. Digitaliseringen skal ikke blive ekskluderende.

’Heldigvis’ lader det til, at problemerne nu er så omfattende, at der begynder at være interesse for at finde løsninger– også fra politisk side, så jeg er forsigtig optimist.

Vi skal naturligvis også huske alle de gode ting, som digitaliseringen har ført med sig. Bare tænk på de digitale hjælpemidler, der er kommet de seneste ti år. Og dem, der kan håndtere et NemID, kan nu i ro og mag sidde hjemme med sin pårørende eller pædagog og få styr på sin økonomi og ordne mange af de andre ting digitalt.

Når arbejdsgruppen har fundet en løsning – midlertidig eller permanent – så vil Lev, sammen med andre gode kræfter, for eksempel Ældre Sagen, insistere på, at man kaster sig over det næste problem i rækken, så vi får kigget på digitale udfordringer et område ad gangen.

Forhåbentlig er det lykkedes jer at få de nødvendige coronatests, -vacciner eller -pas, på trods af diverse digitale benspænd og manglende prioriteringer, så I kan komme ud i sommerlandet og holde lidt ferie og lade op efter et hårdt år. Det trænger vi alle til.

Håber I alle får en god sommer!

Leder i Lev Magasinet 3 2021

Lev Magasinet 3 2021

- Portræt: Festivalkongen – Mød manden bag Sølund Musik-Festival
- Tema: Ild i ULF
- Ildsjæl: En ganske almindelig dag - med det hele

Følg debatten på Facebook

Besøg Levs side på Facebook og følg eller i deltag i debatten om netop dette emne.