Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Negative oplevelser fylder i online-livet

Mennesker med et udviklingshandicap er oftere end andre udsat for ubehagelige oplevelser som for eksempel trusler, chikane eller afpresning, når de færdes på internettet, viser undersøgelser. Det kan også være svært for dem at agere og afkode kommentarer på de sociale medier, og nogle ender selv ufrivilligt som krænkere. Nyt undervisningsmateriale skal være med til at afhjælpe problemet

NYHED

KORT FORTALT


OS ONLINE

Hvad betyder det egentlig, når man får et like på Facebook? Eller ikke får det?

Det kan nogle gange være svært at forstå, hvad venner og bekendte skriver til en på de sociale medier

På det nye site Os Online kan du få hjælp til at begå dig på nettet. Og forstå hvorfor, andre gør og skriver, som de gør.

Af Kim Andreasen, freelancejournalist

Svært at begå sig på sociale medier

Østagergård er et botilbud i Ringsted Kommune for mennesker med nedsat psykisk og/eller social funktionsevne. Her forklarer pædagog Martin Rando Surrow, at en del af beboerne er virkeligt dygtige rent teknisk, når de agerer online på nettet, men at de samtidig har nogle sociale og kommunikative udfordringer, som gør det svært for dem at begå sig på de sociale medier.

- De kan for eksempel have besvær med at forstå konsekvenserne af at lægge opslag op på Facebook og tolke beskeder. Nogle af dem kan ikke se, hvor meget man kan lyve og have skjulte bagtanker, når man er online. De kan ikke gennemskue, når der er en, der udgiver sig for at være en interesseret kvinde på en datingsite, og som så i virkeligheden typisk vil have penge til gengæld for et falsk foto. Mange har svært ved at få en kæreste, og når de så pludselig oplever opmærksomhed fra det andet køn, så tror de virkelig på det, og det er nærmest umuligt at overbevise dem om, at de bliver snydt, siger Martin Rando Surrow.

Misforståelser fylder meget

Hos Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) er man bevidst om, at nogle unge med kognitive funktionsnedsættelser kan have svært ved at begå sig på nettet og derfor har brug for ekstra støtte til det digitale.

Annette Haugaard er projektleder for Os Online - et læringsunivers udviklet af SUMH, som skal træne unge med for eksempel autisme, ADHD, udviklingshandicap, CP og hjerneskade i at passe på sig selv og andre på nettet. Hun understreger, at misforståelser fylder meget på de sociale medier.

- Man skriver jo typisk sammen fremfor at tale sammen, og du kan ikke se ansigtet eller reaktionen hos den, du skriver til. Du kan ikke korrigere, hvis du har trådt nogen over tæerne, og det kan være svært at uddybe, hvis modtageren ikke forstår, hvad du mener, siger Annette Haugaard.

Vender det indad

Ifølge hende kan det også være misforståelser af ord eller mangel på ord, smileyer eller billeder, som får modtageren til at tro, at afsenderen mener noget negativt. Så svarer man måske noget grimt eller bombastisk tilbage, og så har man en konflikt, hvor det kan ende med, at den, der i første omgang har følt sig ramt, også selv bliver krænker.

- Der er dog også dem, som vender det indad og bliver kede af det, når de ikke får ligeså mange likes på et opslag, som vennen måske lige har fået. Eller får ubehagelige kommentarer på et opslag. De kan ikke rigtigt gennemskue spillereglerne og bliver hårdt ramt, når deres forventninger til livet på de sociale medier ikke bliver til virkelighed, siger Annette Haugaard.

Øve sig på spillereglerne

Os Online er skabt af SUMH ud fra deres holdning til og erfaring med, at de sociale medier og internettet er meget værdifuldt også for unge med kognitive udfordringer.

- Ungdomsliv foregår digitalt. Der er mange gode fællesskaber omkring gaming, dating og debatfora, og vi mener, at det er vigtigt, at de unge vedligeholder og udbygger de fællesskaber. Derfor har vi lavet det her værktøj, så man kan få mulighed for at øve sig på spillereglerne på de sociale medier, uden at det går ud over nogen, fortæller Annette Haugaard.

Materialet er baseret på cases - til dels videoklip - hvor en ung møder en digital udfordring. Der er så stop undervejs, så man kan drøfte med læreren, kontaktpersonen eller mor og far, hvad man vil gøre i den givne situation. Derefter kan man så relatere det til noget, man selv har oplevet.

- Vi har gjort det på den måde, fordi det er let for de unge at forholde sig til noget, som er konkret. Og så er det i første omgang ikke noget, der har med ens egne oplevelser at gøre. Det er vigtigt, da det kan være sårbart at begynde med at tale om en episode, hvor man selv er blevet udsat for noget eller måske er kommet til at skrive noget grimt om en anden, siger Annette Haugaard.

De kan ikke rigtigt gennemskue spillereglerne og bliver hårdt ramt, når deres forventninger til livet på de sociale medier ikke bliver til virkelighed

Annette Haugaard, SUMH, projektleder for Os Online

Har skabt en øget bevidsthed

Et af de steder, som har brugt Os Online, er bostedet Østergård. Martin Rando Surrow har oplevet, at det har skabt en øget bevidsthed blandt beboerne om, hvordan man opfører sig online.

- Det er godt med en platform med eksempler, som man kan tale om. Mange begynder både at tale og tænke mere over, hvad de skriver og lægger op. For eksempel kan beboerne nu finde på at komme og spørge os pædagoger, om det er okay at lægge noget op på Facebook, fortæller pædagogen fra Østagergård, som især er begejstret for videoerne i Os Online:

- Det bliver identificerbart. Hvis man bare fortæller en historie, er det svært for den her gruppe at forholde sig til, så derfor giver videoerne god mening.

Beskyttelse mod andre internetfælder

Os Online handler primært om de sociale medier, og derfor understreger Martin Rando Surrow også, at man, når man arbejder med at hjælpe mennesker med kognitive funktionsnedsættelser, også skal være opmærksom på alle de andre fælder på nettet.

- For at få skilt skidt fra kanel, kunne det været hensigtsmæssigt med en form for program eller app, som man kunne installere på sin telefon. Hvordan det skulle kunne lade sig gøre, ved jeg ikke, men det vil være en stor hjælp, så man ikke kommer til for eksempel at udlevere sit personnummer eller koden til NemID, siger han.

Artiklen blev bragt i Lev Magasinet nr. 4 2021

 

Læs også:

Gode "online-råd"

Sådan undgår du, at du eller andre får dårlige onlineoplevelser

“Det kan være svært at forstå, hvad en smiley egentlig betyder”

25-årige Rikke Sørensen er en flittig bruger af sociale medier, og hun synes især, at Facebook er et godt redskab til at holde kontakten med venner over hele landet. Nogle gange kan det dog være vanskeligt at tolke, hvad folk egentlig mener, når de skriver et opslag på nettet – for eksempel når det er ledsaget af en smiley

KORT FORTALT


OS ONLINE

Hvad betyder det egentlig, når man får et like på Facebook? Eller ikke får det?

Det kan nogle gange være svært at forstå, hvad venner og bekendte skriver til en på de sociale medier

På det nye site Os Online kan du få hjælp til at begå dig på nettet. Og forstå hvorfor, andre gør og skriver, som de gør.

Følg debatten på Facebook

Besøg Levs side på Facebook og følg eller i deltag i debatten om netop dette emne.

Lev Magasinet 4 2021

- Ildsjæl: Jacob har lavet en surf-skole for alle
- Tema: Det usikre liv på nettet
- Portræt: På dybt vand – en fars historie