Fuck janteloven - og velkommen på ARKEN
Kenneth Rasmussen har skabt sig et navn med plastikstrik, keramik skulpturer og fandenivoldsk kunst. Nu rykker han ind på ARKEN Museum for Samtidskunst – som den første med udviklingshandicap
Kunst er for alle, der har noget på hjerte – det gælder naturligvis også mennesker med udviklingshandicap. På de følgende sider stiller vi skarpt på kunst og kultur i høj kvalitet, skabt af mennesker, der ofte bliver undervurderet
Af Arne Ditlevsen
Vi møder Kenneth Rasmussen, der med plastikstrik og fandenivoldsk keramik rykker ind på ARKEN.
Vi hører musikken runge, når bandet The Mumes går på scenen med Peter A.G. – ikke som særligt indslag, men som musikere i egen ret.
Vi ser, hvordan Larna og holdet fra TV Glad laver formidling i topklasse, når de med varme og mod interviewer landets største navne i ”En særlig samtale”.
Og så er det egentlig slet ikke nyt, at mennesker med udviklingshandicap laver kunst af høj kvalitet. Det viser historien om Eva, der i 1960’erne blev et stort navn, og blandt andet udstillede på et anerkendt galleri. Forsorgens indgreb mod erotikken i motiverne blev dog fatale. Fire stærke eksempler på, at kunstnerisk kvalitet og menneskeligt nærvær ikke følger nogen manual – og slet ikke én, der dikteres af diagnoser.
Tema blev bragt i Lev Magasinet nr. 3 2025.
Læs også:
Kenneth Rasmussen har skabt sig et navn med plastikstrik, keramik skulpturer og fandenivoldsk kunst. Nu rykker han ind på ARKEN Museum for Samtidskunst – som den første med udviklingshandicap
Når evner og engagement får lov at skinne, flytter vi grænserne for, hvem der får plads på musikscenen. The Mumes og Peter A.G.’s samarbejde på Sølund Musik-Festival er ikke en gimmick – men et gennembrud for kunstnerisk ligestilling
Når Larna og hendes kolleger på TV Glad møder kendte kunstnere, politikere og sportsfolk i tv-programmet ”En særlig samtale” på DR, er det med professionalisme, nærvær og empati. Det er der kommet mange tankevækkende, dybe og sjove samtaler ud af
Eva Winther kunne ikke udtrykke sig med ord. I stedet malede hun. I 1967 blev hendes kunst udstillet i et københavnsk galleri. Det startede en debat om kunst, rettigheder og menneskesyn, der stadig er aktuel