Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Gentofte Kommune erkender fejl

Miilas Otos var beboer på Botilbuddet Blindenetværket i Gentofte Kommune, da han døde af en alvorlig infektion. Efterfølgende har Styrelsen for Patientsikkerhed og Patienterstatningen påpeget flere alvorlige fejl i botilbuddets håndtering af Miilas’ sygdom. Vi har i den forbindelse bedt Gentofte Kommune om at svare på, hvordan sådan en hændelse kunne finde sted på et af kommunens botilbud

MAGASINARTIKEL

Vi har fået disse svar på vores spørgsmål fra Anita Bahnsen, afdelingschef i Social & Handicap i Gentofte Kommune

Hvordan kan det lade sig gøre, at et højt specialiseret botilbud for nogle af de allermest sårbare borgere i kommunen ikke havde en instruks eller procedure for håndtering af sygdom?

”Gentofte Kommune har en fælles instruks, som gælder for alle bo- og dagtilbud på det specialiserede voksenområde, men der har manglet en skriftlig lokal instruks, hvilket selvfølgelig er meget beklageligt. Den er blevet formuleret nu og blev godkendt ved et tilsyn i 2024.”

Hvilke konkrete tiltag har kommunen sat i gang for at sikre, at en sag som denne aldrig kan ske igen – både på det konkrete botilbud og på tværs af alle tilbud i Gentofte?

”Vi har sat flere tiltag i gang. Blandt andet har alle kommunale botilbud i 2025 deltaget i et internt ”for-tilsyn”, hvor der er blevet gennemført tilsynsbesøg efter samme metode som Styrelsen for Patientsikkerhed. Formålet har været at identificere eventuelle blinde vinkler og styrke den faglige kvalitet.

Derudover har vi implementeret værktøjet TOBS (Tidlig Opsporing af Begyndende Sygdom), der fungerer som et understøttende redskab for medarbejdernes observationer af borgere, som er begyndende syge. Vi har også styrket nattevagternes kompetencer.”

Styrelsen for Patientsikkerhed og Patienterstatningen har givet Miilas’ mor, Ann-Louise Rusborg, medhold i, at der blev begået fejl. Hvorfor har botilbuddet – og kommunen som ansvarlig myndighed – ikke taget ansvar eller givet en undskyldning til familien?

”Vi er kede af, hvis det er oplevelsen, at vi ikke har ønsket at undskylde – det vil vi gerne. Derfor vil vi foranlediget af Levs henvendelse kontakte de pårørende. Vi erkender fuldt ud, at der i forløbet er blevet foretaget faglige vurderinger, som var utilstrækkelige.”

Der har manglet en skriftlig lokal instruks, hvilket selvfølgelig er meget beklageligt.

Anita Bahnsen, afdelingschef i Social & Handicap i Gentofte Kommune

Hvordan vil kommunen genoprette tilliden hos de pårørende til, at deres børn og familiemedlemmer er i trygge hænder, når kommunen i denne sag ikke reagerede på advarselssignaler og ikke har anerkendt fejlene?

”Vi oplever faktisk, at vi har et tæt og tillidsfuldt samarbejde med borgere og pårørende på vores botilbud. Vi håber, de kan se, at vi har taget sagen meget alvorligt, og at vi har arbejdet på at forebygge, at noget lignende kan gentage sig.”

Denne sag peger på et bredere problem: at borgere uden sprog eller med svære handicap risikerer ikke at blive taget alvorligt, når de bliver syge. Hvad vil Gentofte Kommune gøre for at sikre, at de ”tavse” borgere ikke bliver de borgere, der svigtes?

”Det er korrekt, at alle der arbejder med disse borgere skal være kompetente til at forstå og se tegn på sygdom. Derfor har vi i flere år blandt andet haft systematiske sundhedstjek for borgere med udviklingshandicap.”

Vil du på vegne af Gentofte Kommune i dag give Ann-Louise Rusborg en undskyldning for, at hendes søn ikke fik den hjælp, han havde krav på?

”Det er en dybt ulykkelig hændelse, og jeg er ked af, at det er blevet opfattet sådan, at vi ikke vil undskylde. Vi vil gerne undskylde.”

Tema bragt i Lev magasinet nr. 5 2025.

 Læs også:

Fra sundhedstjek til sundere liv

Sundhedstjek på Botilbuddet Skovlund har været med til at give et øget fokus på sundhed. 

Miilas døde efter svigt på botilbud og hospital

Miilas’ botilbud svigtede sit ansvar, og akutafdelingen på det hospital, hvor han blev bragt til, handlede kritisabelt. Og det kan have bidraget til Miilas’ død. Det har Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen givet hans mor, Ann-Louise Rusborg, medhold i

De tavse fortjener at blive hørt

Hvis Miilas var blevet set og bemærket, som det menneske han var, ville han måske stadig være her. Men Miilas var handicappet og kunne ikke tale. Han er en af de tavse og sårbare, som vores sundhedsvæsen risikerer at overse.

DH: Vi mangler læring, viden og ansvar

Hvis ikke systemet ændres, risikerer flere at opleve det samme som Miilas

Lev Magasinet 5 2025

- Interview: Casper Eric: "Hvad savner jeg hende for? For ingenting"
- Tema: Så skal vi til valg: Fælles ansvar - fælles stemme
- Dødsfald på botilbud: De tavse fortjener at blive hørt

Følg debatten på Facebook

Besøg Levs side på Facebook og følg eller i deltag i debatten om netop dette emne.