Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Omgørelsesprocenterne: Tandløst tilsyn – men løsningerne findes

Mennesker med handicap og deres familier lever med et lotteri lignende system med fejlprocenter på mellem en tredjedel og halvdelen af de påklagede myndighedsafgørelser. Det har jeg udtrykt mine frustrationer over - år efter år. Og jeg har igen og igen insisteret på, at vi ikke må overse retssikkerheden for den meget store gruppe mennesker, som aldrig klager og får deres sag behandlet i Ankestyrelsen. Der er mindst lige så mange fejl i deres afgørelser.

MAGASINARTIKEL

Af Anni Sørensen, Levs landsformand

Skiftende regeringer har over det seneste årti taget forskellige initiativer for at imødegå de høje omgørelsesprocenter. Velmenende initiativer som fx en national ’taskforce’, der skal bistå kommunerne og sikre kvalitet i sagsbehandlingen; offentliggørelse af Ankestyrelsens klagestatistik (’Danmarkskortet’) med krav til kommunerne om at behandle kommunens fejlprocenter i kommunalbestyrelsen. Alt sammen med det formål at få nedbragt de ekstremt høje omgørelsesprocenter.

Men resultaterne er udeblevet. Og derfor må de mange og vedvarende fejl i kommunernes afgørelser betragtes som en mere grundlæggende systemfejl.

I Danmark har vi et tilsyn i Ankestyrelsen, som skal holde øje med – og skride ind over for – mere systematiske fejl og lovbrud i kommunerne.

På papiret er det en slagkraftig tilsynsmyndighed, der har håndfaste sanktioner til rådighed. Men som en rapport fra Rigs revisionen i juni måned i år viser, så er tilsynet alt andet end slagkraftigt.

Situationen er uholdbar og ødelæggende for tilliden mellem borger og kommune.

Anni Sørensen

Tilsynet afviser langt de fleste borgerklager og har endog meget lange sagsbehandlingstider. Og man er tydeligvis meget tilbageholdende med at anvende de sanktioner, som tilsynet har til rådighed. Sanktioner anvendes i praksis slet ikke på socialområdet, og Ankestyrelsen vælger konsekvent at tage kommunernes egne redegørelser og forklaringer for gode varer – uden at stille kritiske spørgsmål eller foretage opfølgning på sagerne.

Det har man selvfølgelig for længst opdaget i kommunerne, og derfor er respekten for tilsynet også meget beskedent. Kommunens risiko for at ’blive taget’ i systematiske lovbrud og krænkelse af borgernes rettigheder er lille, og risikoen for konsekvenser, der opvejer den oplevede ’gevinst’, er kun teoretisk.

Mit ærinde er ikke ’bare at skyde på kommunerne’. Men Folketing og regering er nødt til at erkende, at situationen er uholdbar og ødelæggende for tilliden mellem borger og kommune. Folketing og regering er samtidig nødt til at erkende, at mere vejledning, henstillinger og opfordringer ikke er tilstrækkeligt.

Lev har ved tidligere lejligheder fremlagt konkrete forslag, der kan styrke retssikkerheden på handicapområdet, herunder ikke mindst for de mange, som aldrig klager. De forslag er fortsat relevante, og vi vil vedblive med at bringe dem frem.

Kombinationen af et overvældende antal fejl i kommunernes afgørelser og en tandløs tilsynsmyndighed svækker livskvaliteten for sårbare mennesker med behov for hjælp.

Lederen blev bragt i Lev Magasinet nr. 4 2025.

Følg debatten på Facebook

Besøg Levs side på Facebook og følg eller i deltag i debatten om netop dette emne.

Lev Magasinet 4 2025

- Portræt: Søster savner rettigheder
- Tema: retsikkerhed for de stærke - eller dem, der orker
- Ildsjæl: Sebastian er hverdagsaktivist