Søren vil gerne flytte – men værgen siger nej
Søren er 42 år og bor i et botilbud. Han har i mange år haft en professionel værge, udpeget af Statsforvaltningen.
Søren vil egentlig gerne flytte tættere på sin søster, men værgen vurderer, at det er bedst, han bliver boende. Søsteren mener, at Søren ikke bliver hørt, og at værgen handler mere i systemets interesse end i Sørens.
Hun overvejer, om værgemålet skal ændres, men er usikker på, hvordan man klager – og om det overhovedet kan lade sig gøre.
Hun føler sig magtesløs over for systemet og lader det ligge.
Konsekvens: Søren bliver boende. Værgemålet fungerer måske formelt korrekt – men han får aldrig prøvet sin sag. Systemet opdager aldrig, at han måske ville have trivedes bedre et andet sted.
Mørketallet – de skjulte fejl
Katrine og Søren er tænkte eksempler på nogle af de mennesker, der gemmer sig i ’mørketallet’. Det er alle de kommunale afgørelser, som aldrig bliver påklaget, selv om de burde. Afgørelser der er forkerte, og som kan have store konsekvenser for det enkelte menneske og dennes pårørende.
Vi har brugt tænkte eksempler her, for de reelle dukker meget sjældent op til overfladen. Men de er der. Det viser handicapsagsbarometrene, som Ankestyrelsen laver.
Handicapsagsbarometre (2023–24) giver et klart billede af, hvor mange ikke-påklagede afgørelser der er fejl i:
• På børneområdet vedrørende merudgifter viser barometret, at 50 procent af sagerne lider af væsentlige retlige mangler, og 45 procent ville blive ændret eller hjemvist, hvis der blev klaget.
• På voksenområdet (ledsagelse efter § 97) havde 47 procent af sagerne retlige mangler.
Det betyder, at omkring halvdelen af fejlbehæftede afgørelser aldrig kommer til Ankestyrelsen. Det er ikke nødvendigvis det samme, som at der ikke er klaget. For hvis en borger klager, skal kommunen altid først revurdere sagen. Hvis kommunen her erkender en fejl, og retter afgørelsen, bliver sagen ikke sendt videre til Ankestyrelsen.
Omgørelsesprocenter – det, vi ser
Et er de skjulte fejl. Noget andet er de markante fejl i det, vi ser. Når borgere klager, ændrer Ankestyrelsen således mange afgørelser:
• På børnehandicapområdet lå omgørelsesprocenten i 2024 på 48,9 procent.
• På voksenhandicapområdet (voksenområdet) lå den på 40,4 procent.
Med andre ord: Af dem, der klager, får op mod halvdelen ændret deres sag.
En symbolpolitik med begrænset effekt
Siden 2018 er omgørelsesprocenterne blevet offentliggjort i det Danmarkskort (også kaldet tørresnoren), som daværende børne- og socialminister Mai Mercado (K) lancerede. Det gjorde hun, fordi der skete alt for mange fejl i kommunernes sagsbehandling på socialområdet. Tanken var, at tørresnoren skulle presse kommunalbestyrelserne til at handle.
Omgørelsesprocenterne kan variere meget fra kommune til kommune. Men generelt har tørresnoren ikke haft nogen synlig effekt, for omgørelsesprocenterne fortsætter med at stige, selv om opmærksomheden om hele området har været stor.
Rigsrevisionen rettede i en rapport i 2022 hård kritik af kommunernes forvaltning af handicapområdet og socialministerens tilsyn. Blandt andet skrev Rigsrevisionen:
”Kommunernes forvaltning af handicapområdet har været utilfredsstillende. Konsekvensen er, at der er en øget risiko for, at borgere med handicap ikke modtager de ydelser, som de er berettiget til efter serviceloven”.
En lovændring, som blev vedtaget i december 2024, betyder, at det skærpede krav til kommunalbestyrelserne om behandling af Danmarkskortet er afskaffet. Lovændringen betyder ifølge social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens (S), at kommunalbestyrelserne ikke længere er forpligtet til at tage stilling til, om der skal udarbejdes en handleplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunernes sagsbehandling.
Tema bragt i Lev magasinet nr. 4 2025.