
5 væsentlige lovændringer
I dag har Folketinget vedtaget en række lovændringer, der alle sammen vil få stor betydning for mennesker med handicap
Flere af de vedtagne lovforslag er Lev stærkt kritiske overfor. Vi frygter hvilke konsekvenser ændringerne vil få – særligt for dem med de største hjælpebehov og i særdeleshed for dem uden pårørende, der kan støtte dem.
Nedenfor beskrives ændringerne kort.
Socialtilsynet beskåret med 30 procent
Botilbud kan nu se frem til at få besøg af tilsynet hvert tredje år, og at de bedømmes alene som godkendte eller ikke-godkendte. Det vil sige, at den faglige sparring og kvalitetssikring, der hidtil har været en del af Socialtilsynet, nu forsvinder. Desuden udgår to helt centrale temaer fra Socialtilsynets kvalitetsmodel, nemlig ”Uddannelse og beskæftigelse” og ”Selvstændighed og relationer”.
Socialtilsynet skal i stedet overgå til et mere risikobetonet tilsyn, hvor blandt en styrket whistleblower-ordning skal være med til at sikre, at ”man opdager de brodne kar”, som det er blevet formuleret.
Merudgifter bliver til kompensationsydelse
Hensigten er, at ændringerne skal forenkle systemet. Fremover skal man selv vælge mellem to grupper for udbetaling af hjælp – afhængig af ens eget vurderede niveau af kompensationsberettigende udgifter.
Gruppe I: Alle borgere med kompensationsberettigede udgifter på over 555 kroner per måned kan få en fast ydelse på 1.105 kroner per måned. Borgerne skal sandsynliggøre, at de har kompensationsberettigende udgifter over minimumsgrænsen på 555 kroner.
Gruppe II: Borgere med særligt høje kompensationsberettigende udgifter på over 2.000 kroner per måned får mulighed for at søge om kompensation for de faktiske dokumenterede udgifter.
Beløbsgrænse på 10 procent på frit valg af botilbud
Muligheden for frit at vælge et andet botilbud end det man er blevet tilbudt begrænses til at maksimalt at måtte koste 10 procent mere. Omkring 20 procent er hidtil blevet anset for at være grænsen for, hvornår et tilbud er ’væsentligt dyrere’.
Beløbsgrænsen på de 10 procent bortfalder ved udgangen af 2027, med indførelse af en såkaldt takstmodel, hvorfor beløbsgrænsen derefter reelt bliver nul procent.
Mulighed for opsigelse af en efterlevende ægtefælle
Forslaget omfatter, at den tidsubegrænsede ret til at forblive i botilbuddet - for den efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede partner - ændres til en mulighed for, at kommunalbestyrelsen inden for seks måneder efter dødsfaldet kan pålægge den efterlevende ægtefælle, samlever eller registrerede partner at fraflytte § 108-botilbuddet med et varsel på tre måneder.
Ændringer i værgemålsloven
Forslagene om ændringer af Værgemålsloven har primært til formål at nedbringe ventetiden i Familieretshuset, men det indeholder også fastsættelse af en øvre grænse for hvor mange værgemål en værge kan have.
Der indføres en såkaldt attestordning. Denne ordning indebærer, at Familieretshuset kan udstede en attest, der i et vist omfang giver nære pårørende adgang til at varetage personlige og økonomiske anliggender for en borger, der har behov for bistand i den forbindelse.
Du kan læse mere om de enkelte lovforslag på Folketingets hjemmeside:
Ændringerne af socialtilsynet: https://www.ft.dk/samling/20241/lovforslag/L200/index.htm
Ændringer af reglerne for merudgifter/kompensationsydelse: https://www.ft.dk/samling/20241/lovforslag/L201/index.htm
Indførelse af beløbsgrænse på 10 procent på frit valg af alternative botilbud: https://www.ft.dk/samling/20241/lovforslag/L202/index.htm
Mulighed for opsigelse af en efterlevende ægtefælle mv. i et længerevarende botilbud: https://www.ft.dk/samling/20241/lovforslag/L203/index.htm
Ændringerne i værgemålsloven:
https://www.ft.dk/samling/20241/lovforslag/L199A/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20241/lovforslag/L199B/index.htm