Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Lev og Ældre Sagen: Samfundets svageste skal også have let adgang til deres penge

Uanset om bankerne synes, det er besværligt med kontanter, har vi som samfund pligt til at sikre, at alle inklusive samfundets svageste har nem adgang til deres penge, skriver Lev-formand Anni Sørensen og Ældre Sagens administrerende direktør, Bjarne Hastrup.

DEBATINDLÆG

Debatindlæg af Anni Sørensen, formand Lev og Bjarne Hastrup, adm. direktør og medstifter, Ældre Sagen, bragt i Altinget|Social 2. maj 2022

Blandt ældre og personer med handicap er mange stadig afhængige af kontanter i hverdagen. Det er svært, fordi bankerne gør det svært.

Alle med særlige behov kan naturligvis få adgang til kontanter, når de går til kassen i banken. Også i fremtiden. Sådan lød det, da NemKonto blev indført i 2003 og kontantkasserne hos offentlige myndigheder begyndte at forsvinde.

Det er snart 20 år siden, og virkeligheden er mildest talt en anden i dag. Bankerne har lukket (næsten) alle deres kontantkasser. Adgangen til vores egne penge i kontanter har aldrig været mere besværlig for dem, der har brug for en personlig kontakt, og hvor hæveautomaten ikke er en hjælp, fordi de er ude af stand til at bruge en pinkode.

Lever på venners nåde

Mange mennesker i dette land er af forskellige årsager afhængige af at kunne komme til kontanter. Det drejer sig blandt andet om personer med handicap, socialt udsatte og nogle ældre.

Husk på, da man opfandt elevatoren, nedlagde man ikke trapperne. Fordi vi har netbanker, skal vi ikke droppe kontanterne.

Anni Sørensen og Bjarne Hastrup, hhv. formand og adm. direktør, Lev og Ældre Sagen

Uden en bemandet kontantkasse har disse personer meget svært ved at få adgang til deres penge på den NemKonto, alle danskere skal have for at få betalinger fra det offentlige. Det fører til, at der er personer, som lever på venners og bekendtes nåde eller må stoppe fremmede på gaden og bede om deres hjælp. Det kan vi gøre bedre.

For over et år siden skrev vi til de ansvarlige ministre, og for snart et år siden deltog vi i en hurtigarbejdende arbejdsgruppe under Social- og ældreministeriet om udsattes adgang til kontanter, men vi har stadig ikke hørt fra regeringen med en løsning på problemet. Ventetiden er lang og uforståelig – og mens vi venter, bliver tilværelsen for nogle sårbare borgere blot værre og værre.

Banker har særligt samfundsansvar

Vi håber, at ventetiden betyder, at regeringen arbejder hårdt for at finde en langtidsholdbar løsning, hvor man reelt varetager interesserne for de svageste i vores samfund og sikrer dem en ret til adgang til deres egne penge i form af kontanter, uanset om bankerne synes, at det er besværligt.

Bankerne indtager en særlig rolle i samfundet, og med den rolle følger et samfundsansvar, der forpligter. Husk på, da man opfandt elevatoren, nedlagde man ikke trapperne. Fordi vi har netbanker, skal vi ikke droppe kontanterne.

Det er et spørgsmål, der vedkommer os alle. Det kan hurtigt blive dig eller en du kender. Du kan for eksempel få et barn med et udviklingshandicap, du eller en af dine pårørende kan få en hjerneskade eller udvikle demens. Og så er der ikke meget hjælp at hente i dagens Danmark.

Følg debatten på Facebook

Besøg Levs side på Facebook og følg eller i deltag i debatten om netop dette emne.